Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

...a je mi jich líto

Před několika lety jsem propadla pocitu vyčerpanosti a neschopnosti přinášet do mé dosavadní práce učitelky hudby nové nápady. Plna očekávání zajímavých poznatků a dovedností jsem se pustila do práce mému zaměření na míle vzdálené a započala dráhu realitního makléře. Z jistoty pravidelného příjmu jsem se vrhla do jakési iluze nadstandardního výdělku jako OSVČ. Víc než obchodování mne však zajímaly emoce a pocity mých klientů. Snad právě proto ne náhodou jsem se dostala k případu, kdy byl rodinný domek, jehož vlastníkem byl asi padesátiletý muž – zkrachovalý podnikatel, zatížen sedmi exekucemi. Po roce usilovné práce se podařilo najít kupce a dům prodat. Po vyplacení všech exekucí se mi dostaly do rukou informace o oněch sedmi exekucích a nestačila jsem žasnout. Z dluhů v souhrnné výši asi 150.000,-Kč vyskočila částka díky exekucím na 350.000,-Kč. Dalších 250 tisíc spolkl dluh u banky. Byla jsem se sebou velmi spokojena, že se mi povedlo tak složitý případ dokončit. Ale...Prodávající si při předávání domu sbalil do igelitky pár svých osobních věcí a ….odešel. Z prodeje mu zůstalo něco málo přes 20 tisíc korun. A já jsem se tak podílela na vyrobení jednoho bezdomovce. Od této kauzy se mi nepodařilo uzavřít ani jeden obchod. Zdrojem příjmu se pro mne staly příležitostné práce, zejména u pokladny v supermarketech.  

Po nějaké době se mi podařilo najít práci na pracovní smlouvu, ale za tak nízkou mzdu, že jsem nebyla schopna pravidelně platit všechny závazky. A nastal kolotoč. Přišla mi exekuce, kde jistina byla 0,-Kč, úroky 0,-Kč, poplatky za nalézací řízení a exekuci v souhrnné výši 21.000,-Kč. Zablokovaný účet, zablokovaná mzda. Peníze, které mi zaměstnavatel vyplácel, stačily pouze na úhradu nájmu a cestu do zaměstnání. Nebudu popisovat následující události – několik exekucí, které musely v dané situaci přijít. Zastavím se u jedné, jež maximálně ovlivnila moje uvažování a pohled na účastníky těchto zákonem požehnaných loupeží nazvaných exekuce. Přišla mi obálka s psaním od jednoho z nejobávanějších osob exekutorské profese. Asi dva týdny po odeslání mé písemné žádosti o splátkový kalendář mne na cestě do zaměstnání zastihl telefonát:„Jsme exekutorští vykonavatelé a stojíme před domem, kde bydlíte, okamžitě přijeďte, jinak odvezeme všechny věci, které v domě jsou.“ Po ostré slovní potyčce jsem přislíbila, že během dvou hodin přijedu domů. Rvaly se v mém nitru pocity naprosté beznaděje a zoufalství s jakousi vnitřní silou křičící: „Nevzdávej se!“ Než jsem dojela domů, moje duchapřítomná dcera s notnou dávkou diplomacie pánům doporučila, kam si mají mezi tím zajít na oběd. Při střetu s pány vykonavateli jsem již i já byla vychladlá a schopna jednat bez negativních emocí. Seděla jsem v obývacím pokoji za stolem asi z padesátých let minulého století a pánové olepovali další skvosty sektorového nábytku z let sedmdesátých. Pocit bezmoci již ustoupil a jejich počínání navozovalo jakousi komičnost. Snad s poněkud přihlouplým úsměvem jsem je pozorovala a vnucovaly se mi myšlenky: Pánové, jste frajeři. Co jste právě teď udělali pro společnost? Olepili pár bezcenných kusů starého nábytku, na chvíli jste mi nahnali strach. A co víc? Snad můj klidný přístup a vhodně volená slova při osobním jednání byly příčinou jejich přístupu ke kompromisu. Provedli svoji práci a odjeli. Zhostil se mne pocit uspokojení a klidu, jako bych právě prožila jednu z nejšťastnějších chvil svého života. A...náhle mi jich bylo nesmírně líto. Exekutor a jeho zaměstnanci jsou na konci celého toho šíleného řetězce. Jsou to ti, kteří dokončí zkázu, jak jim to umožňuje zákon. Všichni (exekutor, vykonavatelé, úředníci v kancelářích exekutorů, advokáti, soudci) mají na vybranou. Mohou využít zákon a podílet se na drancování lidí, kteří se ocitli v tíživé životní situaci. A to především pro svoje požitky, nikoli pro dobro společnosti. Nebo se mohou napřímit a pracovat tam, kde budou pro společnost opravdovým přínosem. Nikoho neomlouvá, že není pracovní příležitost. Je volbou každého z nás, jestli budeme konat dobro nebo ničit životy.

Autor: Ivana Teshomeová | středa 30.7.2014 8:35 | karma článku: 16,28 | přečteno: 697x
  • Další články autora

Ivana Teshomeová

Měsíční sonáta pod africkým sluncem

Při oslavě svých osmnáctých narozenin jsem se seznámila se studentem z Etiopie. Tento pro mne osudný den znamenal naprostý obrat v mém životě a nasměroval mé kroky směrem, který jen málokdo v mém okolí očekával. 2. kapitola

16.8.2022 v 20:20 | Karma: 11,29 | Přečteno: 313x | Diskuse| Ostatní

Ivana Teshomeová

Měsíční sonáta pod africkým sluncem

V srpnu roku 1983 jsem se provdala za etiopského studenta - vlastně už ne studenta, ale novopečeného inženýra. Ten měl týden po naší svatbě odcestovat do své vlasti. Úvod + 1. kapitola

9.8.2022 v 21:27 | Karma: 16,06 | Přečteno: 485x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 3
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 498x
Vystudovala jsem konzervatoř, 4 roky jsem žila v Etiopii jako manželka Etiopana, poté 4 roky v Německu. Nyní pracuji ve svém oboru - učím na ZUŠ.

Seznam rubrik